Påsklägret 2024

Vi har nu genomfört vårt 48:e påskläger i Linköping (1974, 1976-2019, 2022-2024). Vi startade med påskläger 1974, och förutom 1975 då vi var på annan ort har påsklägret genomförts i Vasahallen i Linköping (förutom pandemiåren 2020 och 2021.

Till årets påskläger kom det 378 deltagare representerade 48 klubbar från Malmö i söder upp till Kiruna i norr och av dessa så tränade 265 alla pass. Vilken insats. Med så många deltagare så fick vi iu år plocka fram 7 träningsytor.

Det var jättekul att träffa er alla både på och vid sidan av mattan. Den respons ni ger inspirerar oss alla instruktörer till mer stordåd.

Tyvärr så blev det ett läger utan vår Soke Hans Greger. Och det kändes i våra hjärtan. På det kondoleansbord som vi hade var det många som skrev i Hasses minnesbok. Men jag antar att du satt någonstans och log åt den produkt du skapat och den glädje det tränandes med.

Lägret började under stort jubel denna gång med en bokrelease av vårt graderingssystem 2024. Kanske det var detta som lockade extra många till Linköping. Ett system som det hintats om i flera år och nu kom slutprodukten. Det innebar ju även att det tränades efter detta system, så alla fick en snabbstart. Det blev många positiva ord och glada leenden över boken och dess innehåll.

Detta år återkom påskfesten i form av ett bokreleaseparty på Torn1. Det var buffé, tal, trubadurer och uppträdanden från våra egna led. Ett party som lockade 310 st.

På fredagen genomförde vi en annan tradition, alla på lägret tränar gemensamt i hela A-hallen. Även i år tränades det Yakusuko geiko.

Ett påskläger bör ju innehålla högre graderingar och i år var det graderingar till 6 dan, 5 dan och 4 dan. Vi började med att utse Karin Ersson till vår första kvinnliga Shihan, 6 dan. Stort grattis.

Till 5 dan Fredrik Sjödin, Marcus Dahlberg, Rolf Eriksson och Olle Håstad (det var på tiden Olle). Och till 4 dan Lukas Magnusson, Erik Moström, Kim Ridell och Caroline Järdmo.

Stort tack till alla deltagare för er insats och den ordning som hölls både i hallen och i skolan. Man kunde inte ana att det var nära 400 deltagare på lägret.

Även stort tack till alla instruktörer som ger allt i dagarna fyra, med intressanta och roliga pass. Ju-jutsu är roligt och det har alla visat under denna påsk.

Stort tack även till Lotta och Barbro som stöttat mig i arrangemanget på ett förtjänstfullt sätt, utan er hjälp, inget läger. Även tack till Moa och Ramona för er hallservice.

Jag hoppas att du som var med tog möjligheten att skapa nya relationer och träffat vänner och att ni fortsätter träffas på ett läger någonstans i Sverige.

Jag hoppas att vi syns i Linköping under påsk nästa år. Vi har lämnat in ansökan om att få vara i Vasahallen nästa år.

Anders Bergström