Det var med nyfikenhet, kunskapshunger och engagemang jag åkte mot Uppsala fredagen den 19.e april för att delta på Svenska Ju-jutsuförbundets instruktörsutbildning steg 4.

Väl framme gläds jag åt att vi är 10 erfarna instruktörer från Luleå i norr till Malmö i söder. Insikten om att den här helgen kommer berika och inspirera mig på ett sätt som aldrig förr samt att jag och mina kamrater i rummet kommer vara de första Steg 4 utbildade instruktörerna i vårt förbund gladde mig oerhört.

Under helgen fick vi mycket tid på mattan i form utav praktik, både med vår kursledare Anders Bergström och med Tony Hansson som kom och gästade oss under lördagen. Detta är något som vi alla verkade eniga om var betydelsefullt eftersom vi just fått ett nytt system att träna och instruera utifrån. Det jag tog med mig mest från de praktiska är hur vi ska jobba med Renraku waza i våra respektive grupper framöver.

Under våra teoretiska arbetspass blev det många intressanta och långa samtal där kursledaren fick ändra sitt schema för att alla skulle få komma till tals. Men för egen del är det just när vi har dessa samtal jag växer och utvecklas i mitt sätt att tänka gällande instruktion, egen träning och främst ledarskap.

När söndagen började lida mot sitt slut var tröttheten påtaglig och det var inte vara väskorna som var packade, utan även huvudet och hjärnan var fullproppade med nya insikter, lärdomar och inte minst fantastiska minnen.

Tack /
Cecilia Bergdahl, Högdalens BK