Vid klockan 10.30 stod ett tjugotal gi-klädda ju-jutsu-utövare ivriga att börja dagens träningsläger i Linköpings budoklubbs dojo. Danlägret i Linköping har hållits varje vår och höst av instruktörerna Bertil Bergdahl och Anders Bergström sedan 2009 fast de första åren hölls lägret i Nyköping.

För att inte ändra ett vinnande koncept bestod lägret av egen träning under överinseende av Bertil och Anders som gick runt i dojon och bistod med tips och råd. Som vanligt var det påfallande hur en ganska liten justering kan ge en betydligt effektivare teknik (sätt foten lite längre fram där, vrid armen lite mer där).

Närvarande klubbar var Höör, Malmö, Eslöv, Mullsjö, Shindo (Mölndal), Kista, Alingsås, Köping och Växjö.

Efter lunch inleddes eftermiddagspasset med lite teori. Vi gick igenom vad som är bra att tänka på inför kommande gradering. Bland annat tog man upp vikten av att kanske redan ett år innan gradering försöka öka sin teoretiska förståelse av teknikerna (varför man gör si eller så) för att därigenom kunna träna på ett effektivare sätt.

Efter det traditionsenliga gruppfotot tränade vi några timmar till. Lägret var givande och som vanligt hade vi med oss en lista med tips och trix hem för kommande träningar.

Efter att under ett antal (i ärlighetens namn ganska många) träningsläger blygt ha tittat ner i mattan när frågan om vem som ska skriva något om dagens träningsläger kommit på tal tyckte vi att det var hög tid att vi gjorde en insats.

Bengt Sjöberg och Hanna Gunnarsson
Växjö Ju-jutsuklubb.