Bältesläger i Örebro, det är grejer det!

Denna samlades en skara på 23 utövare från vitt bälte till 1:a dan. Skaran kom från fem olika föreningar och de som fick resa längst var Timrå ju-jutsuklubb som hade två tappra utövare på lägret. Lägret startade med att David Gülger frågade vilka intentioner utövarna hade, skulle de gradera på det alldeles färska nysläppta, reviderade systemet eller på 2005-systemet.

Hela skaran lyfte upp sin hand för gradering på 2005-systemet. Därmed fick instruktörerna, som denna gång bestod av Oscar Rosenblad, Stefan Nilsson, Simon Mörn (samtliga 3: dan) och David Gülger (5:e dan) besked.

Under förmiddagen tränades samtliga kihon waza in, varje utövare fick möjlighet att vässa sig ytterligare en aning och samtidigt få det där lilla extra tipset på vad just hen skulle kunna utveckla samt hur detta skulle kunna gå till. Denna gång instruerades kihon waza enligt modellen att Oscar ledde all uke waza, Simon ledde atemi waza, David ledde kansetsu waza och slutligen ledde Stefan nage waza. När svetten rinner och glädjen sprutar samt ljuder i dojon tar energin slut efter ett par timmars intensiv träning. Därmed ställdes gruppen upp och äntligen var det dags för lunch.

Dags för lägerfotografering och eftermiddagsträning. Nu skulle utövarna få gnugga jigo waza och renraku waza. Då skaran av utövare befann sig på olika nivåer och att det hade utlovats att samtliga skulle få öva på sina tekniker så delade instruktörerna upp sig och hade fokus på olika grader. Klockan slår 16:00 och det är dags för uppställning samt avtackning för denna gång. Dock får de som önskar en extra timme på sig att gnugga och ställa frågor om tekniker och annat som berör ju-jutsu.

Instruktörerna tackar samtliga deltagare och vi önskar er alla som skall gradera ett lycka till samt är samtliga välkomna åter till kommande termins bältesläger.

Vid pennan

David Gülger