Ju-jutsu Kai

Ju-jutsu är ett samlingsnamn för japansk kampkonst och självförsvar utan vapen och ju-jutsu kan översättas till mjuk eller flexibel teknik. Med mjuk/flexibel avses att man ska försöka nå största möjliga effekt med minsta möjliga kraft genom att utnyttja motståndarens rörelse.

Ju-jutsu Kai är en ju-jutsustil utvecklad i Sverige för svenska förhållanden och Ju-jutsu Kai betyder ju-jutsusällskapet eller ju-jutsusammanslutningen. Ju-jutsu Kai erbjuder en bra, modern och omväxlande självförsvarsträning med rötter i traditionell kampkonst.

Ju-jutsu Kai utövas i form av fysisk och teknisk träning inriktad på det gällande graderingssystemet. I graderingssystem ingår många tekniker som är väl lämpade att användas i en självförsvarssituation och som är anpassade till den svenska lagstiftningen om nödvärn. Förutom mer självförsvarsbetonade tekniker finns i graderingssystemet även tekniker som tränas av tradition och för variationsrikedom.

Svenska Ju-jutsuförbundet presenterade på Påsklägret 2024 ett reviderat graderingssystem för vuxna, och boken för barn/ungdom planeras presenteras på barnsommarlägret 2024.