Svenska Ju-jutsuförbundets styrelse har vid sitt möte 2023-12-17, delvis med Hans Gregers bortgång som bakgrund, beslutat om följande förändringar inom förbundet och stilen:

Hans Greger hade titeln Soke, med vilket vi menat att han var stilens grundare. Någon annan person kan inte vara grundare, så den titeln kommer inte innehas av någon annan person. Vi tränar en stil med tradition och vill fortsätta vara det i Hans Gregers anda. Någon bör vara den högsta instruktören i stilen, och styrelsen har därför utsett Bertil Bergdahl till ny stilchef. Under en tid har det fungerat så att Bertil Bergdahl, Anders Bergström och Tony Hansson tillsammans med Soke har fungerat som en styrgrupp för revideringen av graderingssystemet. Styrelsen tycker det har fungerat bra med ett delat ansvar för stilens ledning när det gäller att avgöra tekniska frågor, och beslutar därför att inrätta en stilledning som består av dessa tre personer. Riksgraderingskommittén har tidigare endast haft en fast ledamot i Bertil Bergdahl, och på slutet har han också fungerat som ordförande i Hans Gregers frånvaro. Styrelsen anser att det inte behövs någon fast ledamot, utan ordföranden väljer ledamöter till varje enskilt graderingstillfälle. Styrelsen utser också Bertil Bergdahl till ordförande i riksgraderingskommittén. Förbundets riks- och förbundsinstruktörer träffas flera gånger varje år för att träna och diskutera tillsammans, och så kommer det att vara även sedan revideringsarbetet är klart. Det finns sedan tidigare en teknisk kommitté som består av riksinstruktörerna. Styrelsen anser att det är enklare om den tekniska kommittén består av både riks- och förbundsinstruktörerna, eftersom det redan fungerar så i praktiken, så beslutet är att båda instruktörsnivåerna ingår i tekniska kommittén.