Det är lördag morgon, vi står på parkeringsplatsen utanför dojon. Vinden blåser kallt och våra ungdomar springer runt för att hålla värmen uppe. Vi har samlats för att åka till första omgången av Mini-Vinter i Jönköping! Barnen är taggade och redo för att träffa massor av nya kompisar. Föräldrarna nyfikna kring hur ett ju-jutsu läger går till. Efter en kort avstämning är vi på väg till Jönköping.

Väl på plats i JJK Samurai’s lokaler möts vi av Tom, en av lägerarrangörerna. Med ett stort varmt leende hälsar han alla välkomna in och visar vart alla ska gå. Den allmänna ytan är packad med barn, ungdomar och vuxna som i anspänning väntar på lägerstart.

Lägret startade med presentation av lägrets instruktörer, en stor skara av kända lokala ansikten.

Glenn Bardh, 3: Dan
Tom Svennson, 3: Dan
Ivar Wikenstedt, 3: Dan

Anna Gustafsson, 2: Dan
Richard Hill, 1: Dan
Tess Linghoff, 1: Kyu

Barnen hade tre pass, de övade på kast, dynamiska grundtekniker, randori och *Richards tema*. Parallellt med detta tränade vuxna, de fick lära sig hur man gör ett bra svingslag, svårigheten med kamp och vikten av avstånd.

För att knyta ihop säcken instruerade Tom och Ivar lägrets gemensamma pass. Stor som liten, erfaren som nybörjare, alla var lika när det kom till Tom och Ivars stollighet. Vi klättrade på varandra, brottades, surfade, barnen flyttade de vuxna, transport med hjärngympa och vi skapade Jönköpings två längsta maskar.

Efter en hel dag med äventyr packar vi ihop våra dräkter. Väskan går knappt att stänga, storleken är densamma men med oss hem har vi mer än när vi kom dit. För vi har med oss nya vänner, lärdomar och minnen. Några fick sannolikt även det mest legendariska och välförtjänta, träningsvärken!

Tack till alla som deltog och gjorde denna dagen så bra som den blev. Vi ses på ett läger!

Ivar Wikenstedt
Huvudinstruktör