Licensförlängningskurs i Linköping

Förlängningskurs av instruktörslicens i Linköping 2019-05-11 – 12

Vi var åtta, av olika valörer, dangraderade från såväl öst- som västkusten liksom Småland bort till de djupa skogarna i Värmland som träffades andra helgen i maj i Linköping för att förlänga allas våra instruktörslicenser.

Hur var det nu med ude osae, hade vi grepp om den tekniken? Nja, då Anders Bergström stegvis läste upp vad som gäller för varje kyugrad ur teknikbedömnings-kompendiet blev vi något fundersamma och fick alla tankeställare. Vi kom fram till att det kan vara ett bra sätt att verkligen greppa om tekniken och kanske kan det få våra elever att komma till insikt om någon slags teknikförståelse och/eller tydliggörande för var och en vad som är väsentligt för varje enskild teknik genom att kanske göra detsamma.

Anders Bergström skickade med oss mantrat ”visa, instruera, öva”, ”visa, instruera, öva” och öva mycket var alla överens om att det behövs för såväl låg- som höggraderade.

Vi repeterade förstås själva organisationen, etiska normer, graderingsbestämmelser, fysiologi och rörlighet liksom omhändertagandet av idrottsskador m.m.
Genom en god träningsplanering gav vi varandra träningstips både teoretiskt och praktiskt samt delade erfarenheter och det var väl just detta erfarenhetsutbyte som gav näring till vårt instruerande att ta hem till våra respektive klubbar för att föra det vidare.

Efter en nyttig helg med många skratt liksom ömsesidigt utbyte av tankar och funderingar samt praktiska övningar åkte vi instruktörer hem till våra respektive klubbar med en stor portion påfyllnad för såväl vår egen utveckling som förbättrade kunskaper i vårt instruktörskap.

Anders Bergström gav också tipset att vid uppställning efter ett träningspass fråga eleverna om de har lärt sig något idag? Ska vi instruktörer efter den här förlängningskursen plocka upp två saker att ta med oss är det just vikten av att träffas som vi gjort den här helgen och utbyta kunskap, tankar och idéer samt erfarenheter. Entusiasmerade kan vi nu återvända till våra klubbar och fortsätta instruera ju-jutsu Kai, kanske t.o.m. på ett mer berikande sätt än tidigare.

Vid tangentbordet
Ann-Charlotte Högberg