Vi var 20 stycken glada som samlades på i Linköpings Budoklubb. Syftet var att träna och slipa på teknikerna till nästa Dan-grad.

Det var klubbar ifrån Alingsås, Höör, Kista, Budokai IF Köping, Ju-Jutsu kai Västerås, Eslöv, Kungsbacka, Mullsjö, Linköping, Växjö och Oskarshamn.

Vi började med lite mingel och sedan en sedvanlig fotografering. Anders och Berra sa till oss att börja med uppvärmningen och sen fortsätta med Kihon Waza. De gick sedan runt och studerade oss för att, vid behov, hjälpa till när vi körde igenom grundteknikerna.

Efter att vi hade kört igenom grundteknikerna började vi finslipa på våra tekniker till den nya dan-graden som vi ska visa upp en dag för RGK. Under dagen så ropade vi efter Shihan (Anders Bergström eller Bertil Bergdahl, som är riksinstruktörer) om vi behövde hjälp eller ställa några frågor om tekniken. Lunchen närmade sig och vi alla klev av mattan, både hungriga och glada. Efter lunchen hade vi teori och fick möjlighet att ställa frågor inför en Dan-gradering.

När maten hade sjunkit undan lite körde vi på igen. Eftersom vi hade stelnat till lite under teorin blev det både stånk och stön när alla reste på sig – även från mig. Men det var snart full fart igen.

Det var verkligen kul att träffa alla igen efter en jobbig pandemi. Jag själv hade inte varit på Dan-läger sen mars 2020 men ser fram emot att åka mer på läger och utbildningar när pandemin får sitt slut.

Vi ses på nästa läger!

Michael Gustafsson