Idag (26 september) har ett coronasäkrat dangraderingsläger genomförts i Linköping, riksinstruktörer Anders Bergström och Bertil Bergdahl instruerade. Den ”rutiga” mattan gav deltagarna möjlighet att träna med coronaavstånd, bra tips till klubbarna runt om i Sverige.

Vi började med att träna kihon, här trycktes det på vikten av bra, distinkta angrepp, utan ordentliga attacker och en följsam uke är det mycket svårare att göra bra försvar.

Efter en god lunch var det dags att med ny energi beträda mattan, en mycket intressant teorigenomgång gällande graderingen blandades med samtal kring medlemsutveckling och vikten av medlemsvård, det kan betyda mycket för en ny medlem att bli hälsad välkommen och få träna med högre graderade, många goda exempel på detta från deltagarna.

Den egna träningen tog nu vid, här tränades på det som man själv kände att man behöver utveckla, tips och coaching från 2 ytterst kompetenta tränare gör stor skillnad, tror samtliga deltagare kan intyga detta.

Nu ser vi alla fram emot en höst full av träning, god kamratskap och förhoppningsvis en vändning till det bättre avseende corona virusets härjningar.

Daniel Loftsby