C-instruktörskurs i Malmö den 29-31/3 2019. Kursledare var Anders Bergström.
”Kan du Ude Osae”, frågade Shihan Anders Bergström och vi svarade unisont ”ja”. Sedan började vi bryta ner tekniken i detalj och vi blev mindre och mindre självsäkra. För flera av oss blev det en ögonöppnare att en av de första teknikerna i systemet har så många lager.
Vi fortsatte träna på tekniker och ägnade en stund åt att studera våra fötter. Det visade sig att några högerfötter inte alls befann sig där de skulle vara i en perfekt O Soto Otoshi eller en effektiv O Soto Osae. Det var nog flera av oss som undrade hur vi fått vårt nuvarande bälte.
Sedan hände något märkligt. Vi blev bättre och bättre. Känslan efter teknikpasset var en blandning av lika delar utmattning, insikter och motivation. Vi bara längtade efter att få komma hem till våra klubbar och instruera.
Men låt oss börja från början. Vi var fjorton vetgiriga ju-jutsukas från klubbarna i Malmö, Landskrona, Oskarshamn, Värö och Kungsbacka som samlats för tre dagars C-instruktörskurs i Malmö. Det skilde 40 år mellan yngste och äldste deltagare och våra bälten varierade från blått till andra dan.
Kursen är bred och omfattar bland annat ledarskap, instruktionsmetodik, idrottsskador och nödvärn. Riktigt användbara kunskaper för ambitiösa instruktörer. Shihan Anders lovade att ringa oss klockan 2 på natten och då skulle vi kunna rabbla stegen vid akut omhändertagande: högläge, tryckförband, kyla och vila. Han förväntade sig också att vi skulle dra undervisningsmetodikens grunder i samma samtal: visa – instruera – öva!
Med deltagare från fem klubbar blir det mycket diskussioner och väldigt många nya idéer och övningar att plocka med hem. Allt från pedagogiska trix till uppvärmningsövningar och fys-pass. Tre dagar och några hundra ”ja just det, så kan man ju också göra”.
Vi samlade ihop våra intryck från kursen innan vi skildes åt och det var idel positiva omdömen. Vad sägs om det här: intensivt – lärorikt – roligt – utvecklande – bra diskussioner – kunskap – givande – positivt lärande – informativ – fördjupning – engagerande – inspirerande!
Så stort tack till Shihan Anders Bergström och alla nya vänner. Vi ser nog alla redan fram emot B-kursen.

Torbjörn Jonasson
Malmö Ju-jutsuklubb

Stående från vänster: Kursledare Anders Bergström, Johan Benson, Ola Wagner, Christer Andersen, Jimmy Bergman, Erik Tjärnström, Miranda Bohlin, Fredrik Wennolf,
Sittande från vänster: Torbjörn Jonasson, Peter Wollesen, Maja Larsson, Michelle Van, Hugo Gunnarsson, Pia Lindström, Daniel Loftby.
Grupparbete på C-kursen i Malmö.