Tänk dig att vi samlar 20 ju-jutsuutövare från 8 klubbar i Mullsjö. Det är säkerligen minst 40 års åldersskillnad mellan yngst och äldst. Vi ser bälten från gult till randigt. Vi ser klubbar från Malmö i söder till Umeå i norr. Vi ser personer i gi som går omkring i sina vita dräkter och kramas. Det är kära återseenden och nya vänner.

Det här skulle kunna vara vilket läger som helst, men det finns något vi inte ser. Det är något som bubblar under ytan, något ogripbart. Vi känner en kraft som går igenom alla deltagare. Kraften hos människor som brinner för att lära barn- och ungdomar ju-jutsu.

Precis så här var det när vi hade utvecklingskurs för barn- och ungdomsinstruktörer 3-4 september 2022 i Mullsjö. Hela helgen var magisk på något sätt. Vi lade all vår energi på att dela med oss av olika sätt att lära ut ju-jutsu. Kreativiteten var enorm. Hur lär vi våra elever att falla snyggt, mjukt och säkert? Hur gör vi Ude Osae begriplig? Hur gör vi träningen mångsidig och rolig?

Alla fick med sig nya sätt att närma sig ju-jutsuns mysterier. Vi lekte och busade med teknikerna och försökte greppa det stora spannet mellan en 7-åring och en 13-åring. Slutmålet är en graderingsbar teknik, men vägen dit kan vara hur krokig som helst.

Någon konstaterade att vår största konkurrent heter IPad. Vi måste vara intressantare än datorspelen, men vi kan också stjäla något från dem. Varje datorspelare triggar på att ”levla upp”, så hur levlar vi upp i ju-jutsu? Det visade sig att vi hade mängder av idéer tillsammans.

Vi inspirerades av exempel på knattepass, monpass och renrakuövningar. Vi lärde oss (nja, började lära oss) att stå på huvudet. Ja, hela helgen var en enda stor inspirationsbomb för alla deltagare. Det kommer att vibrera lite extra på våra pass framöver.

Så tack till Richard och Ivar som arrangerade, Ida som tog sig ner från Ume(å) och Shihan EmmaJohan som excellerade i ordlöst instruerande.

Klubbarna från Malmö, Nybro, Linköping, Älvsjö, Mullsjö, Höör, Umeå och Kungsbacka har fått ett gäng inspirerade inspiratörer.

Torbjörn Jonasson, MJJK