Första men absolut inte det sista

Att som instruktör få möjligheten att träffa andra instruktörer och utbyta erfarenheter är guld värt, det håller nog alla med om. Men att under två dagar få knyta nya kontakter, inspirerande tips, lösning på funderingar man haft eller ibland inte ens visste att man hade är oerhört utvecklande.

Det första barn- och ungdomsinstruktörslägret i SJJF regi hölls i Jönköping den 8-9 februari i år. Det var 36 deltagare anmälda men tyvärr föll någon bort pga sjukdom så vi landade på 34 deltagare fördelat på 12 klubbar.

Dessa två dagar innehöll teori och praktik varvat om vartannat, Shihan Johan Halvardsson och Sensei Jonas Mokvist höll oss både aktiva och alerta. De hade lagt upp instruktionen med att aktivt varva mellan varandra vilket resulterade i att man behöll intensiteten i passen.

På agendan fanns praktisk genomgång av lejonparten av monsystemets tillämpade tekniker, Jigo waza. Men även presentation av Slack, ett forum att använda som stöd och kunna få tips från när man behöver det. Sensei Ivar Wikenstedt visade exempel på olika frågeställningar som ställts och hur andra instruktörer runt om i landet hade kommit med tips, gett feedback och berättat om hur de löst motsvarande utmaningar på sin klubb. Nyfiken på Slack, kontakta då Ivar Wikenstedt för mer info.

Tillsammans med Tom Svensson från Mullsjö fick jag också möjligheten att redovisa för de deltagande hur arbetet med ”försommarlägret” fortskrider. Vi väntar inom kort besked om tänkbar plats.
Redan under första dagen delades vi in i 5 olika grupper med uppgift att inventera varsitt monbältes Jigo waza. I kombination med att vi dessutom gjorde dessa tekniker under praktikpassen blev en del frågetecken uträtade.

Under praktikpassen gick man igenom olika typer av träningsmetodik med mål att få sina elever att bli bättre på sina kommande Jigo waza. Utöver det som kom från Jonas och Johan dök det upp bra exempel från kursdeltagarna också. Där är en stor fördel med att anordna läger i lite större forum, ett effektivt sätt för förbundet att förmedla och sprida den breda och djupa kunskapen man besitter både på förbundsnivå men även den från klubbarna.

Vi tog del av en film från Gracie jujutsu som visade hur man såsom mobbad kan hantera olika mobbningssituationer. Mycket tänkvärt.

Ett axplock av citat från kursen:

– ”Bra med koppling till verkligheten. Aggressivitet/snabbhet”
– ”Lite förvirrande för oss nya”
– ”Tydlighet i hur saker kan se ut – alternativ och olika tillämpningar”
– ”Lite otydligt angående om helgen var tänkt som utbildning eller träning”
– ”Bra intensitet, lagom”
– ”Otydligt schema”
– ”Kul att lära sig en massa nytt”
– ”Önskat att skillnaderna mellan barn- och vuxensystemet lyfts fram mer (tankeställare)”
– ”Bra att träffa andra instruktörer och få idéer från dem”

Med hjälp av all konstruktiv feedback kommer vi förhoppningsvis att lyfta ytterligare ett snäpp till nästa års fortbildning.
Andra helgen i februari 2021 kommer nästa Barn- och ungdomsinstruktörskurs att äga rum, boka den helgen redan idag.

Vid tangentbordet
Richard Holm