Då var fredagen den 18:e september här och det var äntligen dags för B-kurs i Malmö!

Efter vårens inställda träningar, läger och kurser kom det äntligen nya riktlinjer från Folkhälsomyndigheten som tillåter att även idrott där mycket närkontakt förekommer, under vissa förutsättningar kan genomföras.

Vi var åtta taggade ju-jutsukas från klubbarna Malmö, Landskrona, Lund och Eslöv som samlats för en tre dagars kurs i Malmö under ledning av Shihan Anders Bergström.

Anders uppgift var att ta oss instruktörer från C till B-nivå. Anders har hållit otaliga kurser men ingen som denna! Utöver diverse kluriga frågor från oss elever så var han denna gången även tvungen att tillsammans med gruppen bekämpa en obarmhärtig, och osynlig fiende, Corona! En fiende som med framgång bekämpades med handsprit, tvål och distans efter bästa förmåga . Oj vad svårt det är att som instruktör beskriva hur en utbalansering ska kännas om man ej handgripligen får visa…

Kursen var bred och omfattade bland annat ledarskap, instruktionsmetodik, fysiologi, nödvärn och mycket praktik i dojon. Momenten gav oss riktigt användbara kunskaper som vi i framtiden kommer att ha stor nytta av då vi står på mattan och instruerar.

Det fanns dock med ett moment som gjorde alla lite obekväma… Enligt agendan för kursen ingick även filmning, och det var med blandade känslor som mattan intogs, med regissör Anders ”Fellini” Bergström bakom kameran. Efter en natt utan sömn var det på söndagen dags för juryns bedömning av prestationerna… Men med god hjälp från Feedback trappan blev det dock för alla en riktigt positiv upplevelse.

Med deltagare från fyra klubbar blir det så klart många diskussioner vi fick alla med oss en hel del nya idéer och övningar med oss hem. Allt från pedagogiska trix till uppvärmningsövningar och planering av pass. Det var helt enkelt tre dagar fyllda med tankar som: ”Ja just det, så kan man ju också göra” samt ”Den övningen ska jag sno”.

Vi samlade ihop våra intryck från kursen innan vi skildes åt och det var enbart positiva omdömen. Vad sägs om det här: Intensivt – lärorikt – roligt – utvecklande – bra diskussioner – kunskap – givande – positivt lärande – informativ – fördjupning – engagerande – inspirerande!

Ett stort tack till Shihan Anders Bergström och alla nya vänner. Vi ser nog alla fram emot att VISA – INSTRUERA – ÖVA på matten hemma i våra klubbar.

Peter Wollesen

B-kurs malmö
Överst från vänster: Anders Bergström, Henrik Perdén, Emil Schildt, Peter Wollesen, Fredrik Wennolf. Underst från vänster: Pia Lindholm, Elin Slagstedt, Miranda Bohlin, Ruben Bergengrip