Svenska Ju-jutsuförbundet genomförde under ledning av projektgruppen Agenda 2030 en digital konferens kring marknadsföring och rekrytering under tre timmar lördag 250322. Många klubbar deltog och vissa hade flera deltagare. Konferensen föregicks av en enkät där klubbarna fått svara på frågor och lyfta fram bra exempel. Några av dessa presenterades, och diskuterades sedan i grupper. Vi pratade även om vad klubbarna skulle prioritera om de fick mer pengar. En tredje fråga handlade om dels hur man kan rekrytera flera i åldersgruppen 16-25 år, och dels om vad som upplevs som det största problemet för att kunna lägga mer resurser (tid, pengar, annat) på mer marknadsföring. Även i dessa frågor diskuterades det i grupper, med kort redovisning för alla efteråt. På slutet informerade förbundet om vad som är på gång, bl a att en reklamfilm ska spelas in i påsk, att Shosystemet ska diskuteras under året, att vi har ett uppdaterat utbildningssystem där mer fokus är på träning och graderingsbedömning, och att en film på katan till 5 Dan är på gång. Agendagruppen fick bra feedback från deltagarna och är nöjda med att både ha fått in många bra idéer, och dessutom kunnat sprida dem vidare till våra medlemsklubbar. Alla förbundets klubbar kommer att få en sammanfattning på 4 sidor via den officiella e-posten idag 250324. Hör av er om ni inte får den. Tack alla ni som deltog, och ni som missade att vara med får en ny chans nästa gång vi arrangerar en förbundskonferens. / Agenda 2030 genom Ola Johanson.