Nu är påsklägret 2018 till ända. Det 44:e i Linköping.

På fredagen strömmande det in ju-jutsukas från Malmö i söder till Umeå i norr till ett soligt Linköping. Påsklägret samlade in drygt 200 träningssugna. Av dessa var ca 155 st inskrivna för hela lägret och övriga tog ändå möjligheten att komma och träna delar av lägret.

Träningen bedrevs i 8 st grupper och på 5 st mattytor. Lägret blev som det bör, bra träning för engagerade instruktörer. Träning med både fart, teknik, teknikteori, taktik och skolsalsträning. I år fanns det 3 blåbär (förstagångsinstruktörer) på mattan. Sara Holm från Linköping, Lukas Magnusson från Umeå och Christian Carlsson från Hudiksvall. Enligt de sagda ord som cirkulerade så gjorde alla bra ifrån sig.

Förutom intensiv träning, så innehåll lägret också tävlingar och årsmöte.

Lördagseftermiddagen avslutades med en stiltävling. Det blev en väl genomförd och intressant tävling med 13 par som tävlade i tre klasser. Resultaten rapporteras på annan plats.

Söndagen avslutades med årsmöte, där Ola Johansson blev omvald som vice ordförande och Bertil Bergdahl blev omvald som kassör. Ny i styrelsen är William Jansson från Umeå som ersätter avgående Jens Wallström.

Detta år var det en ny foodtruck, Trucken Streetfood från Linköping som kom för att mätta oss. Så bra träning och bra mat samt god sömn är nyckelstenarna för ett bra läger.

Nu kan jag bara avsluta med måndagens aktiviteter, där tre av avslutningspassen tog hand om att lasta mattor innan avslutningen. Så trötta, glada och träningstillfredställda samlades vi alla för avhälsning innan hemfärden. Nu har även förbundets klassiker startat. För att ta en klassiker så ska du träna alla passa på våra tre förbundsläger i en följd. Påskläger, Sommarläger och Norrlandslägret. Träningspris till välförtjänta elever delades ut och bucklan för aktivaste klubb gick i år till Örnsköldsvik med 12 deltagare.

Jag får tacka alla som gjort påsklägret möjligt, chaufför, hallchef, sekretariat, skadeansvarig, mattbärare, instruktörer och deltagare för ett väl genomfört läger. Utan alla hjälpande händer och tränande fötter så blir det ju inget läger.

Kan avsluta med att första anmälan till påsklägret 2019 redan har kommit in. Tack Ebba för din anmälan.

Mer fakta på annan plats.

Anders Bergström
10-års jubilerande som Lägerchef
43 påskläger.

Deltagarna på påsklägret 2018

Aktivaste klubb

Örnsköldsviks JJK med 25 % (12 st) av klubben.

Aktivaste elev

Stående: Hanna Molin, Engla Marander, Kim Boson, Sebastian Esk, Sandra Christensen.
Sittande: Jonathan Börjesson, Filip Nordhammar, Emma Svensson, Christoffer Karmetun.