Lördagen 3/2 var det dags för det 10:e instruktörslägret Öst i Linköping. Denna gång kom det deltagare från Kista, Mullsjö, Jönköping och Linköping som under en hel dag skulle ägna sig temat ”Att instruera randori”. Det var deltagare från 4 kyu till 2 dan samt instruktörer. Tyvärr så kunde inte några komma pga snövädret.

Vi började med att utbyta uppvärmningsövningar genom att låta instruktörsrollen cirkulera bland oss alla. Att hitta nya idéer att ta med hem till träningen är ett stående ämne på dessa läger. Efter uppvärmningen var det dags att gå igenom alla 6 randoriformer vi har i vårt system, så vi fick testa dessa och räta ut de frågetecken som fanns hos gruppen.

Efter en välbehövlig lunch kom Erik Grönberg och gav sina tips och hur du som instruktör tänker och lägger upp träningen för randori. Från att styra nybörjare till bra inlärning av randori upp till full fart utan egentlig styrning från instruktören. Det blev många aha-upplevelser och tankar att ta med hem, så randori inte bara är randori utan även ett inlärningssteg till ökad kompetens i ju-jutsu.

Efter fikat fortsatte Anders och Mattias med, hur att bygga upp sättet att träna randori mot två motståndare.

Sedan lämnade vi randoridelen och tog upp tekniker på önskemål av gruppen. Tekniker de har lite svårt för som instruktörer eller själva för sin egen gradering. Dagen avslutades sedan med att lyfta fram några tekniker som vi sett det slarvades med under randoriträningen. I detta moment fick deltagarna i grupper av 4 stycken visa och diskutera hur dessa tekniker ska se ut för at vara godkända /perfekta. Denna gång blev det tekniker alla haft med sig länge. Stryptag bakifrån – frigöring med maisabaki, påkslag – hiki otoshi och övergång/vändning till ude henkan gatame.

Efter en dags intensiv träning var alla av meningen att det ett givande läger och önskan inför höstens instruktörsläger (det 11:e) blev ”Tema vapen”.

Instruktörer var:
Anders Bergström 8 dan, riksinstruktör
Erik Grönberg 5 dan, förbundsinstruktör
Mattias Arnsby 4 dan, elitinstruktör

Regionalt instruktörsläger Öst var från början tänkt för Östergötland med omnejd (ca 13 mil omkrets från Linköping), men det har nu spridit säg och genom åren även haft deltagare från ex Mullsjö, Kristinehamn, Västerås och nu i år Kista.

Så välkomna till i höst.
Anders Bergström