”En pungspark!”

…kom som svar på riksinstruktör Shihan Anders Bergströms fråga om vad är en Kin Geri. ”Ja, jo, det är rätt, men tänkte mer på en snärtspark”, svarade Anders.

På Dangraderingsträsningslägret i Linköping nu i lördags 29 september kördes det på i högt eget tempo med de dantekniker man behövde jobba med. Då så behövdes hjälp erhölls suverän sådan från Anders såväl som från förbundsinstruktör Sensei Erik Grönberg. Det blev en härlig blandning av korta instruktionssessioner när sådan behövdes, teori om målfokuserad träning och förberedelser man bör tänka på inför en dangradering samt egen träning.

Således en suverän heldag med härlig jujutsu inom flera områden om man så önskade. För egen del blev det en hel del fokus på Khion Waza. Belöningen för heldagen kom i form av hemläxor att fnula på tekniker samt en annan belöning som kommer att visas sig i form av träningsvärk. Undertecknad med graderingskamrat Sten Booberg från Radio & TVs jujutsuklubb säger tack till Anders och Erik för vägledning när så behövdes samt alla som var med och tränade, från Höör i söder och upp till Örnsköldsvik i Norr. Bra jobbat och vi ser fram emot att ses på mattan fler gånger samt lycka till med ert nästa danmål.

Ulf Kalla
Radio & TVs Jujutusklubb