Lördag den 5 maj 2018 hölls ett läger för kyugraderade i Malmö med 24 deltagare. Dessa hade grader från vitt till blått, några bruna hade inte anmält sig denna gång. De fick under dagen träna tekniker till nästa gradering för Riksinstruktör Ola Johanson och Förbundsinstruktör Jonas Mokvist. Före lunch gick vi igenom de flesta av grundteknikerna, och efterlunch prioriterades de försvarstekniker som eleverna upplever som svåra till kommande grad.

Söndag den 6 maj hölls ett motsvarande läger för dangraderade, med 13 deltagare, som på motsvarande sätt fick träna för Ola och Jonas. Även där gicks igenom grundtekniker på förmiddagen, och jigo waza på eftermiddagen. Här betonades likheter mellan tekniker, och vikten av en högre förståelse och mer exakta tekniker än på kyunivåerna. Förutom försvarstekniker och kombinationer till 2 och 3 Dan fick även några deltagare med 3 Dan visa sina egna tekniker till kommande graderingar till 4 Dan, som alla i gruppen fick prova.

Denna helg kom det deltagare främst från klubbar i Skåne. På lördagen kom även en från Ronneby, och på söndagen kom även ett par deltagare från Nybro, och ett par från Växjö. Till kommande motsvarande arrangemang hoppas vi på fler deltagare både från Skåne och grannlänen. Det är roligt och nyttigt att vara med på träningsläger i vår stil. Förutom att man får lära sig mer om teknikerna man tränar och graderar på får man nya kompisar från andra klubbar.

Ola Johanson